<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Cultuur

Het ‘Chosen-effect’ slaat toe: ‘Katholiek, protestants en evangelisch komen bij elkaar rond Jezus’

Luuk van den Einden 20 juni 2024
image
Het vierde seizoen van de populaire serie 'The Chosen', die het verhaal van Jezus vertelt, heeft Nederland bereikt. Foto: The Chosen

Het vierde seizoen van ‘The Chosen’, de hitserie over het verhaal van Jezus, heeft Nederland bereikt. Gelovige en niet-gelovige kijkers kunnen zich voorbereiden op het meest ambitieuze seizoen tot nu toe: “Je kunt Jezus leren kennen op een nieuwe, frisse manier.”

Seizoen vier belooft het spannendste tot nu toe te worden, zegt Dagmar Burggraaf, presentator van The Chosen in Nederland. “In de eerste drie seizoenen zagen we de discipelen klaargestoomd worden voor het apostelschap. In dit seizoen zien we dat ze ook echt eropuit gestuurd worden en meer confrontaties tegenkomen in het zijn van een volgeling van Jezus.”

Vorige maand is het seizoen in bioscopen in het hele land in première gegaan. Vorige week vrijdag vond ook de Nederlandse release op YouTube plaats, waarbij de eerste twee afleveringen werden uitgezonden.

image

Morgen verschijnen de volgende twee afleveringen; in dat ritme wordt het acht afleveringen tellende seizoen uitgerold.

Actualiteit van het leven

Het nieuwe seizoen heet Rise up (‘Sta op’) en behandelt onder meer de verhaallijnen van Johannes de Doper en Lazarus. Thematisch staat de complexiteit van het volgen van Jezus vaak centraal. “Er komen dingen voorbij die mensen niet kunnen verklaren en begrijpen”, vertelt Burggraaf. “Er wordt telkens weer gewezen op: ‘volg Hem en blijf dicht bij Hem, want Hij is het antwoord op alles’.”

image
Dagmar Burggraaf is de presentator van The Chosen in Nederland. Foto: The Chosen Nederland

Ze wil “niet te veel spoilers weggeven”, maar kan wel al verklappen dat de personages het moeilijk gaan krijgen. Rouw, verlies en mensen die niet genezen zijn thema’s die aan bod komen. “Wat The Chosen goed doet, is dicht bij de tekst blijven, maar de actualiteit van het leven daarin verweven, door dat onderdeel te laten zijn van de verhalen van de discipelen en de mensen om hen heen.”

Een miljoen mensen

De missie van The Chosen in Nederland is om een miljoen mensen te bereiken, legt Burggraaf uit. In Nederland had de serie een tijdje nodig om te landen. “Het aanbod van christelijke materialen is hier al heel groot, mede omdat Nederlanders vaak goed Engels kunnen. Wat voor andere landen een hele openbaring kan zijn, is bij ons al snel ‘weer iets erbij’.”

Info

Wat is The Chosen ook alweer?

The Chosen is een Amerikaanse serie die het verhaal van Jezus vertelt door de ogen van de mensen om Hem heen. Het is het grootste gecrowdfunde mediaproject ter wereld en de eerste poging ooit om het Nieuwe Testament te verwerken tot een televisieserie met meerdere seizoenen.

Cast en crew vertegenwoordigen veel verschillende christelijke achtergronden. Zo heeft bedenker en regisseur Dallas Jenkins een evangelische achtergrond en is hoofdrolspeler Jonathan Roumie katholiek.

Ondanks die moeilijke start is The Chosen inmiddels verzekerd van een groot publiek. “Katholiek, protestants, evangelisch: iedereen komt bij elkaar rond de kern van Jezus. Dat is heel tof om te zien gebeuren, bijvoorbeeld met de bioscooprelease in Nederland, waar zalen in seculiere bioscopen vol zaten voor het verhaal van Jezus.”

‘Chosen-effect’

Die toenadering over kerkmuren heen zou het ‘Chosen-effect’ genoemd kunnen worden. “Het is heel bijzonder om te zien dat er iets ontstaan als The Chosen dat kerkmuren overstijgt”, legt Burggraaf uit.

image
Jonathan Roumie, de acteur die Jezus speelt, is katholiek.

“Niet omdat de kerk niet goed is, maar omdat we allemaal geroepen zijn om onderdeel te zijn van dat Lichaam en de kerkmuur daarbij soms wel in de weg kan staan. Dit versterkt de verbinding met elkaar.”

De serie weet ook steeds meer niet-gelovige kijkers te trekken. “Verschillende mensen laten weten dat omdat The Chosen zo’n lage instap heeft – je kunt het gewoon lekker in je eigen huiskamer kijken – zeker als niet-gelovige kan je Jezus leren kennen buiten de stereotypes om, op een nieuwe, frisse manier”, vertelt Burggraaf. “Deze serie is niet alleen gemaakt voor christenen, maar juist ook voor mensen die God en Jezus niet kennen.”

Factchecken

“Een van de dingen die regisseur Dallas Jenkins heel belangrijk vindt, is om zo dicht mogelijk bij de tekst te blijven”, legt Burggraaf uit. “Maar je hebt natuurlijk verschillende interpretaties van de Bijbel in de Joodse, katholieke en evangelische achtergrond. Het is hetzelfde verhaal, maar we kunnen nog wel eens stoeien over de context en interpretatie van de teksten.”

Omdat Jenkins zijn serie niet alleen bijbeltechnisch wil laten kloppen, maar ook wil laten passen in de Joodse culturele context van tweeduizend jaar geleden, heeft hij bij het scriptschrijven een Joodse rabbi, een katholieke priester en een evangelische theoloog betrokken om alles theologisch te factchecken.

Katholieke beeldcultuur

Bij iedere Chosen-aflevering is ook een aflevering van de verdiepende YouTubeserie Bible Roundtable Talks beschikbaar, waarbij zij met Jenkins in gesprek gaan over de theologische keuzes bij de verhalen. “Juist voor de mensen die vanuit theologisch perspectief twijfelen over The Chosen, kunnen dat materiaal inzetten om zelf onderzoek te doen.”

image

The Chosen is voor iedereen, maar Burggraaf denkt dat katholieke kijkers de serie extra kunnen waarderen, omdat die de katholieke beeldcultuur in een eenentwintigste-eeuws jasje hijst. “Katholieken hebben beeld en kunst altijd in stand gehouden om het verhaal van Jezus echt tot leven te laten komen. The Chosen past goed bij waar katholieken al bekend mee zijn.”

Het Nederlandse YouTubekanaal van The Chosen is hier te vinden. De Bible Roundtable Talks zijn (in het Engels) hier te bekijken. Kijk voor meer informatie ook eens op de Nederlandse website van The Chosen en op Instagram en Facebook.

Een traditie van eeuwen tegenover de waan van de dag

In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.

Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.

Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.