<

Geef om katholieke journalistiek

doneer
Jong

Paus beantwoordt vragen van studenten over genderidentiteit en LHBTI-discriminatie

Courtney Mares - CNA 21 juni 2024
image
Paus Franciscus tijdens zijn algemene audiëntie in het Vaticaan op 19 juni 2024. Foto: CNS - Lola Gomez

Paus Franciscus nam donderdag deel aan een live Q&A-videogesprek met universiteitsstudenten. Een biseksuele student uit de Filippijnen vroeg de paus om te stoppen met het gebruik van “beledigende taal”. Een Australische student uitte haar bezorgdheid over het feit dat leraren op katholieke scholen omstreden gendertheorieën omarmen.

In het één uur durende gesprek op 20 juni, georganiseerd door Loyola University’s Building Bridges Initiative, sprak de paus rechtstreeks met in totaal twaalf studenten uit Indonesië, Taiwan, de Filippijnen, Zuid-Korea, Australië, Japan en Nieuw-Zeeland.

Stigma’s

Jack Lorenz Acebedo Rivera, een psychologiestudent van een katholieke universiteit in Manilla die zichzelf voorstelde als “JLove”, vertelde de paus hoe hij zich gestigmatiseerd voelt. “Ik ben zelf verstoten en gepest vanwege mijn biseksualiteit, mijn homoseksualiteit, mijn identiteit en omdat ik de zoon van een alleenstaande ouder ben”, zei Acebedo.

https://www.kn.nl/kort/

“Mijn moeder kan niet van mijn vader scheiden. Sta alstublieft echtscheidingen toe op de Filippijnen en stop met het gebruik van beledigende taal tegen de LHBTI+-gemeenschap. Dit leidt tot immense pijn. Hierdoor heb ik een bipolaire stoornis ontwikkeld en word ik gestigmatiseerd”, voegde de Filipijnse student eraan toe.

Oppervlakkige geloofsvorming

Elizabeth Fernandez, een student rechten en bedrijfskunde uit Sydney, vertelde hoeveel katholieke universiteitsstudenten zich tegenwoordig “gebombardeerd voelen door circulaire ideologieën, die ons geloof bespotten en in de minderheid zijn in onze missie om bakens van hoop te zijn”.

“We zijn ook bezorgd dat veel jonge mensen een oppervlakkige geloofsvorming krijgen. Sommige godsdienstleraren op katholieke scholen gebruiken de lestijd om hun eigen agenda van abortus, anticonceptie en gendertheorie te prediken”, zei ze.

“Wij stellen voor dat alle godsdienstleraren tot catechisten worden opgeleid en dat jongeren worden gestimuleerd om zelf catechist te worden”, zei Fernandez. “Wij willen dat jongeren ook meer toegang krijgen tot de biecht en dat Christus in alle schoolvakken wordt geïntegreerd, waardoor een cultuur van grotere eerbied voor de Eucharistie wordt bevorderd.”

Terugkerend thema

Op de videolivestream was te zien hoe paus Franciscus zorgvuldig aantekeningen maakte op een stuk papier op zijn bureau terwijl elk van de universiteitsstudenten sprak en hun zorgen deelde. Hij luisterde naar meerdere studenten voordat hij hun vragen als groep beantwoordde.

In zijn antwoord merkte hij op dat de kwestie van iemands persoonlijke identiteit een terugkerend thema was dat door veel studenten werd genoemd. Hij benadrukte dat problemen van discriminatie kunnen worden opgelost met toenadering en nabijheid.

Foute vertaling

In een Spaans gesprek met de studenten, die naar een gelijktijdige Engelse vertaling luisterden, zei de paus dat er “discriminatie van mensen op basis van identiteit” bestaat, inclusief “genderdiscriminatie”.

redactie@kn.nl

De Engelse vertaler tijdens het videogesprek vertaalde dit voor de studenten als discriminatie vanwege “seksuele identiteit of geaardheid of genderdiscriminatie”, hoewel de paus de woorden ‘seksuele identiteit’ of ‘geaardheid’ niet had gebruikt.

Vrouwenrechten

Vervolgens concentreerde Franciscus een groot deel van zijn reactie op het probleem van discriminatie van vrouwen, waarbij vrouwen worden behandeld alsof ze tot “een tweede categorie” behoren. Hij voegde eraan toe: “maar we zien dat vrouwen vandaag de dag in de wereld de beste leiders zijn … superieur aan mannen in hun vermogen om gemeenschap te creëren.”

“Het vermogen tot moederschap geeft vrouwen een veel effectievere handelingspositie dan mannen en dit is belangrijk,” zei paus Franciscus. “Kortom, nee tegen discriminatie … en ja tegen nabijheid,” zei hij. “Dit is wat ons naar liefde leidt.”

‘Lauw christendom’

Hij ging ook in op de kwestie van katholiek onderwijs en benadrukte het belang van een goede geloofsvorming, zodat jonge mensen hun geloof goed kennen en worden geleid om “authentieke christenen” te worden.

In antwoord op de bezorgdheid van Elizabeth dat katholieke studenten op de campus worden bespot vanwege hun geloof, zei de paus tegen haar: “Christenen zijn vanaf het allereerste begin altijd vervolgd.” Hij waarschuwde dat met vervolging de verleiding tot een “lauw christendom” komt, maar onderstreepte dat “martelaarschap deel uitmaakt van het christendom”.

In reactie op de bezorgdheid van een student uit Indonesië over technologie die jongeren isoleert, zei de paus dat technologie kan helpen, maar dat dit niet voldoende is. Hij benadrukte hoe belangrijk het is dat jongeren het gevoel hebben ergens bij te horen en vroeg de studenten na te denken over wat de werkelijke betekenis is van ‘erbij horen’.

Een traditie van eeuwen tegenover de waan van de dag

In een wereld waarin alles voortdurend verandert en onder druk staat, is katholieke kwaliteitsjournalistiek een uniek en kostbaar goed. Op KN.nl heeft u altijd toegang tot het laatste nieuws uit kerk en samenleving, en vindt u uitgebreide reportages en verhelderende analyses van onze gespecialiseerde redacteuren.

Voor maar € 1,40 per week leest u altijd als eerste al het moois dat KN.nl te bieden heeft, heeft u online onbeperkt toegang tot al onze artikelen én steunt u het voortbestaan van de laatste katholieke krant van Nederland.

Dus geef om katholieke kwaliteitsjournalistiek en word lid van KN Online.